Bukowe Berdo – Krzemień – Tarnica – Szeroki Wierch

Bukowe Berdo – Krzemień – Tarnica –  Szeroki Wierch

Wszyscy wiedzą, że najpiękniejszą porą roku w Bieszczadach jest jesień. Dlatego często właśnie na tę porę roku odkładam wyjazdy w to pasmo górskie. W roku 2011 było podobnie. Dopiero w ostatnią niedzielę października wybraliśmy się większą ekipą w te urodziwe góry. Naszym głównym celem było Bukowe Berdo, gdzie jeszcze nikt z moich znajomych nie był, a ja z rodziną szedłem tą trasą kilka lat wcześniej. Dla niektórych w Bieszczadach najpiękniejsza jest Połonina Wetlińska, czy trasa przez Halicz, Rozsypaniec na Tarnicę, dla mnie ścieżka przez Bukowe Berdo i Krzemień na Tarnicę jest na pewno wśród najwspanialszych tourów bieszczadzkich. Nigdzie nie ma tylu wychodnych piaskowca, które wyłaniają się z wysokich traw, a te skałki są niezwykłe efektowne, a chodzenie po nich widowiskowe. Z każdego takiego punktu rozpościerają się coraz to lepsze widoki, gdyż nasza droga na najwyższy szczyt Bieszczad cały czas się wznosiła poprzez kolejne kulminacje grzbietu Bukowego Berda.

Wystartowaliśmy z małego parkingu w Pszczelinach – Widełkach, gdzie zaczyna się szlak na Bukowe Berdo. Szczyt ten ma kilka kulminacji, im wyżej tym robi się ciekawiej. Atutem takiego wyboru marszu jest też ciągłe rozkoszowanie się widocznymi przed wędrowcami celami naszej wędrówki, czyli Krzemienia, Tarnicy i Szerokiego Wierchu. Po przejściu całego grzbietu Bukowego Berda obniżamy się na chwilę, żeby przeciąć masyw Krzemienia i poprzez przełęcz Goprowców dotrzec na siodło pod Tarnicą i stąd już w kilka chwil zdobyć najwyższą kulminację Bieszczad. Powrotną drogę obraliśmy przez sąsiedni Szeroki Wierch, skąd roztaczają się wspaniałe widoki na gniazdo Tarnicy i właśnie położony obok grzbiet Bukowego Berda, który pokonaliśmy wcześniej. Zejście do Ustrzyk Górnych to już powolne delektowanie się  widokami i klimatem Bieszczad, który staraliśmy się chłonąć przez cały dzień wędrówki. A właśnie popołudnie tego dnia było najpiękniejsze, a słońce cudownie oświetlało gniazdo Tarnicy i inne okoliczne szczyty.

Kto był w Biesach, ten wie, że klimatu tych gór nie znajdziemy nigdzie indziej, choc Bieszczady nie są już takie dzikie jak kiedyś. To miało być wspólne zakończenie sezonu całą ekipą, ale jesień tego roku raczyła nas swoim pięknem i ciepłą pogodą jeszcze długo, więc sezon 2011 się wydłużył. Pojechaliśmy na dwa auta, a byli ze mną Amelka, Ela, Madzia, Arash, Daniel, Łukasz i Wiktor. Dziękuję im za wspólną wędrówkę i dzielenie się radością bycia razem w takiej uroczej scenerii, rzec by można krainie szczęśliwości. Towarzystwo było wyborne, a to ważne na szlaku, a że pogoda dopisała więc nasze szczęście było pełne. Pozostały cudowne wspomnienia, „naładowane akumulatory”  i piękne fotki. Zapraszam wobec tego do obejrzenia fotorelacji, jako że był z nami profesjonalny fotograf kilka fotek będzie wyjątkowych. A tu znajdziecie graficzny opis wyprawy przez Bukowe Berdo. Tak więc do następnego spotkania na szlaku…A opis letniego wejścia na Tarnicę znajdziecie tutaj. Z górskim pozdrowieniem