Wycieczka na Pradziada- kulminację Jesioników

Poznając większość sudeckich pasm po polskiej stronie postanowiłem też wybrać się na czeską stronę granicy, aby zobaczyć tamtejsze góry. Zamierzałem odwiedzić rozległe pasmo Jesenika, gdyż bardzo zaciekawił mnie ich najwyższy szczyt Pradziad, z widoczną z daleka wieżą telewizyjną. Widziałem go już z autostrady, jadąc w Sudety na urlop. Podobno tę górę widać nawet w wyjątkowych przypadkach z Kasprowego Wierchu zimową porą. Później dowiedziałem się, że istnieje brat- bliźniak Pradziada, zwany Jestedem i od razu zaplanowałem tam kolejną wyprawę do Czech. Ale wrócmy do mej wycieczki w Jeseniki. Będąc w Górach Opawskich przekroczyłem granicę w Głuchołazach i dojechałem do miejscowości Karlova Studanka, leżącej u podnóża Pradziada.

JESIONIKI

Jesioniki (czes. Jeseníky, niem. Gesenke) to pasmo górskie w Sudetach Wschodnich, ich najwyższą częścią jest Wysoki Jesionik, położony na pograniczu Śląska i Moraw. Wysoki Jesionik składa się z trzech części: Masywu Keprníka (czes. Keprnická hornatina), Masywu Pradziada i Wysokiej Holi (czes. Pradědská hornatina) oraz Masywu Orlíka (czes. Medvědská hornatina), oddzielonych przełęczami. Na obszarze tych gór, z uwagi na jego wysokość, występują piętra roślinne, podobnie jak w Karkonoszach. Po dojechaniu do tego ładnego uzdrowiska, zwanego potocznie po polsku Fontanną Karola musiałem szukać szlaków wejściowych na najwyższy szczyt pasma. Wcześniej jednak zwiedziłem tą czarującą miejscowość, przypominającą mi trochę naszą Krynicę Górską. Jego część uzdrowiskowa jest naprawdę bardzo ładna. Słynne uzdrowisko posiada liczne pensjonaty, ale to także punkt wypadowy turystyki pieszej, rowerowej i narciarskiej. W pobliżu jest wyciąg narciarski i trasa narciarstwa zjazdowego.

PRZEŁĘCZ HVEZDA

Po rekonesansie dowiedziałem się, że warto podjechać autem wyżej w na przełęcz Hvezda, gdzie jest duży parking i prowadzi również stamtąd trasa na Pradziada. Na przełęczy stoi dom noclegowy z restauracją „Na Hvězdě”. Jak się okazało można dojechać też na górny parking, jeszcze bliżej szczytu regularną linią autobusową, która kursuje w sezonie prawie co godzinę, albo samochodem, po wykupieniu drogiego biletu, w cenie 200 koron. Podjazd na górę Pradziad ma długość: 9,3 km, różnica wysokości: 632 m, średnie nachylenie podjazdu: 6,8%, więc to duża gratka dla cyklistów. Kto skorzysta z połączenia autobusowego ma możliwość przewozu rowerów (cyklobusy), a w sezonie zimowym nart (skibusy). Chcąc uniknąć dreptania ponad godzinę asfaltem złapałem okazję i z miłym czeskim małżeństwem podjechałem na górny parking, zwany przez Czechów Ovčárna.

PARKING OVCARNA

Parking Ovčárna jest płatny, w poblizu znajduje się kilka hoteli i restauracji oraz stoisk z pamiątkami. To także ważny węzęł szlaków turystycznych, krzyżują się tu cztery kolory szlaków. Ovčárna leży więc w rejonie bardzo popularnym wśród turystów. Przechodzą tędy również trasy rowerowe i narciarskie. Świetnie widać stąd już pobliski szczyt Pradziada. Parking leży na wysokości 1300 m n.p.m., na zboczu góry Petrovy Kameny, więc na szczyt pozostało mi stąd niecałe 200 m podejścia. Wokól wierzchołka Pradziada istnieją też inne hotele górskie, które  mijamy po drodze, gdyż na sam szczyt prowadzi asfaltowa jezdnia. To zresztą jedyny szlak na tą górę. Zazwyczaj wędrują nią wielkie tłumy turystów, nie inaczej było tego pięknego wrześniowego dnia. Szczególnie spodobały mi się widoki z tej trasy na sąsiednie góry, zwłaszcza skaliste grzbiety Petrovego Kamiena, Stolové Kameny, czy Vysokiej Holi.

PRADZIAD

Bardzo szybko, mijając tabuny turystów dotarłem na szczyt Pradziada, najwyższy w całym paśmie górskim Wysokiego Jesionika. To zarazem najwyższy szczyt Śląska Czeskiego, Górnego Śląska i Moraw. Do dyspozycjo gości zbudowano tu hotel górski Pradziad, z restauracją, kioskiem z pamiątkami, ale najbardziej oblegana przez turystów jest wieża widokowa, na którą wywozi nas winda. W budynku mieści się także stacja meteorologiczna. Od grudnia do maja panują tu doskonałe warunki śniegowe, dlatego wybudowano w pobliżu sześć wyciągów narciarskich, co uczyniło to miejsce bardzo popularnym ośrodkiem sportów zimowych. Z ciekawostek dodam, że w odległości ok. 200 m na północ od wieży Pradziada znajduje się ponad metrowy kamień graniczny z 1721, z białego kwarcytu. Na trzech jego bokach znajdują się herby państw, których granice się tu stykały.

WIEŻA RTV NA PRADZIADZIE

Obecną wieżę retransmisyjną RTV na Pradziadzie ukończono w 1983 r. Budowla przypominająca startującą rakietę kosmiczną wznosi się na wysokość 145,5 m. Kolejną ciekawostką jest fakt, że czubek wieży na Pradziadzie jest najwyżej położonym punktem stałym w całych Sudetach. Znajduje się on bowiem na wysokości 1638 m n.p.m., a więc 36 metrów wyżej niż Śnieżka i kilkanaście aniżeli najwyższy punkt Obserwatorium Wysokogórskiego IMGW na Śnieżce, znajdujący się na poziomie 1620 m n.p.m. Największą atrakcją jest wspomniana wieża widokowa nad restauracją. Winda wywozi nas na oszklony taras widokowy znajdujący się na wysokości 1563 m n.p.m. W czasie mego pobytu wjazd kosztował 8o koron. Windziarz wwozi nas 7 pieter do góry, czyli 73 m. Widoki stamtąd zapierają dech w piersiach. Widać nie tylko sudeckie pasma i czeskie Jesioniki. Podobno przy dobrej widoczności, jak podają tablice na wieży rekordowo nawet do 200 km, zaobserwować można z tego miejsca panoramy na masyw  Śnieżki na zachodzie, aż po Tatry na wschodzie, Małą Fatrę na południowym wschodzie oraz Masyw Schneeberga w austriackich Alpach na południu!

Ja niestety takiego szczęścia nie miałem, bo to zdarza się tylko w mroźną zimę, ale widoczki też miałem bardzo ładne. Wokół budynków na szczycie zbudowano kamienny mur przyozdobiony kolorowymi wstęgami, jakie widziałem na fotkach z Tybetu. Miałem też szczęście, bo na tarasie widokowym obejrzałem interesującą wystawę fotografii przedstawiającą miejsca warte odwiedzenia w Czechach. Szczegółowo zapisałem sobie ciekawe dla mnie lokalizacje. Po powrocie na dół nie mogłem sobie odmówić wypicia pysznego czeskiego piwa i ruszyłem dalej przed siebie. Chciałem jeszcze dojść do schroniska Švýcárna i udało mi się. Dzieki temu zobaczyłem szczyt Pradziada z drugiej strony. Widoki były równie ciekawe jak wcześniej.

SCHRONISKO SVYCARNA

Švýcárna to najstarsze czeskie schronisko turystyczne w Jesionikach, położone zaledwie ok. 2,5 km na północny zachód od szczytu góry Pradziad. Bardzo się ucieszyłem, że tutaj trafiłem, gdyż to bardzo klimatyczne miejsce, jakże inne od pełnych zgiełku hoteli po drugiej stronie góry. Tu poczułem, że Jesioniki mogą być też górami dla wytrawnych turystów. Schronisko posiada 49 miejsc noclegowych w 14 pokojach, restaurację i jadalnię. Obok przebiega znakowana na zielono ścieżka dydaktyczna: góra Malý Děd – schronisko Švýcárna – góra Velký Děd – szczyt Pradziad mająca długość 3,7 km. Mnie bardzo zaciekawiła stojąca w pobliżu budynku schroniska drewniana dzwonnica, poświęcona ludziom gór, którzy zginęli podczas wypraw. Zawsze odwiedzam takie miejsca pamięci, bo czuję przed Górami respekt i zdaje sobie sprawę, jak wielu nierozważym ludziom odebrały już życie.

Po zjedzeniu pysznego ciasta z jagodami wróciłem tą samą trasą, z ominięciem szczytu Pradziada na parking Ovčárna. Potem udałem się do hotelu Barbórka, leżącego z boku szosy, gdyż tam rozpoczynał się niebieski szlak w Dolinę Białej Opawy. Zapragnąłem zobaczyć jeszcze tego dnia cudne wodospady na tym potoku, który miał mnie zaprowadzić z powrotem do Karlovej Studanki i wreszcie do auta pozostawionego na Przełęczy Hvezda. Ale o tym przeczytacie już w następnej części mej opowieści. Dodam jeszcze, że nie mając mapy tych gór korzystałem z mapy online w smartfonie ze strony mapy.cz. Na koniec zapraszam do obejrzenia fotorelacji z wycieczki. Kto ma ochotę może postawić mi kawkę, bym nie zasnął podczas długo godzinnych prac nad każdym artykułem. 🙂  Z górskim pozdrowieniem