Wejście na Paraszkę w Beskidach Skolskich

Kolejna moja wycieczka w Karpaty Ukraińskie odbyła się w paśmie Beskidów Skolskich, będących częścią Bieszczadów Wschodnich.  To północna ich część, od północy i zachodu obszar ten wyznacza rzeka Stryj, natomiast od południa dolina rzeki Sukiel. Grzbiety górskie tworzą tu sieć zworników i rozgałęzień, odmienną od właściwych Bieszczadów Wschodnich. Obszar jest niemal całkowicie zalesiony oraz praktycznie niezamieszkany. Połoniny występują tylko na najwyższych szczytach. Większość Beskidu Skolskiego znajduje się pod ochroną Parku Narodowego „Beskidy Skolskie”. Moim celem podczas tej wycieczki była Paraszka ( 1268m), najwyższa w całym paśmie i szczyty po drodze. Znajduje się ona w odległości 8 km na północny zachód od miejscowości Skole. Na szczycie znajduje się pamiątkowy kamień, a panorama z wierzchołka także robi wrażenie.

panorama Beskidów Skolskich

Początek wycieczki odbytej z grupą górskich maniaków z PTTK-u Sanok, pod wodzą przewodnika Pana Marka nastąpił właśnie w miejscowości Skole, będącą stolicą rejonu skolskiego w obwodzie lwowskim. W mieście znajduje się muzeum odzieżowe oraz zakład budowlany. Ścieżka, którą prowadził nas przewodnik biegła łagodnie w górę, najpierw przez las na rozległą polanę, gdzie zrobiliśmy przerwę na popas, by później, po kolejnym podejściu przez las wyprowadziła nas na widokowy grzbiet połonin. Po lewej stronie zostawiliśmy szczyt Korczanki z widocznym przekaźnikiem, skręcając w prawo, by malowniczą, ale niezbyt forsowna trasą zdobyć po kolei wierzchołki Obrosłego Wierchu, Zielonej i Kobyły. Ostatecznie dotarliśmy na najwyższy szczyt Paraszki, który wyróżnia się stojącym tam krzyżem.

na szczycie Paraszki

Mimo pochmurnej aury widoczki były okazałe na okoliczne góry. Tutaj przerwa była dłuższa, bo każdy zapragnął sesji zdjęciowej. Ja z kolegami wpadłem na fajny pomysł nagiej fotki z flagą GGG, co obejrzycie w fotogalerii z wyprawy. Niestety wszystko co dobre kiedyś się kończy i rozpoczął się odwrót. Schodziliśmy tą samą granią i szlakiem przez las, by na samym końcu zejść inną ścieżką do Skole. Tu zejście w dół było bardzo strome, ale zobaczyliśmy monument poświęcony poległym w czasie wojny bojownikom UPA, a poniżej stacje drogi krzyżowej, wzdłuż której doszliśmy do miasta. Na łące w pobliżu cmentarza miejskiego można odnaleźć ślady starego cmentarza żydowskiego nad potokiem Ostaszów. Stoi tam obecnie również pomnik upamiętniający zamordowanych mieszkańców miejscowości.

widok na Paraszkę ze zboczy Zielonego

Na pobliskiej stacji benzynowej, gdzie czekał nasz autokar dobiegła końca moja kolejna wycieczka ukraińska. Następny region górski w olbrzymich połaciach Karpat został odkryty. Jak zawsze byłem zachwycony dzikością tych gór i wspaniałymi widokami z połonin. Także rozkwitająca cudna, wiosenna roślinność dodawała uroku naszej grupowej wędrówce. Zresztą każdy zakątek górski mnie zachwyca, zwłaszcza, gdy jest dla mnie zupełnie nieznaną nowością i urzeka mnie swą dziewiczością. Bo turystów poza Polakami tam nie spotkamy. Na koniec zapraszam do obejrzenia galerii zdjęć z eskapady. I dziękuję współtowarzyszom za miłe towarzystwo. W ukraińskie pasma jeszcze powrócę, bo kuszą swą świeżością i spokojem. Tutaj poczytacie o pierwszym dniu tego weekendowego wypadu. Z górskim pozdrowieniem

widok na Skole i okoliczne góry

PS. Jako, że rozpoczął się niepostrzeżenie nowy rok szkolny polecam sklep http://babydeco.eu/, który oferuje szeroki asortyment produktów dla dzieci. Dla rodziców – turystów mogę śmiało polecić nosidełka biodrowe, czy chusty dziecięce oraz nosidła turystyczne, by mimo zakończenia wakacji nie zapominać o wspólnych wycieczkach na łono natury. Takie rodzinne, weekendowe wypady za miasto są dobrą odskocznią od obowiązków i możliwością aktywnego wypoczynku. Zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt możecie w polecanym sklepie. Pozdrawiam